قلعه طلسم شده سرزمین آبشارها
نوشته شده توسط : breketid

به گزارش ایرنا، لرستان استانی كوچك اما سرزمین آبشارهای بلند است؛ اگر از تهران عازم این دیار هستید باید فاصله 500 كیلومتری را تا دامنه های زاگرس بپیمایید.

هرچند قلعه فلك الافلاك به عنوان مهمترین جاذبه تاریخی مركز لرستان مطرح است اما نباید از دیدار طبیعت و آبشارهای زیبای این منطقه غافل ماند.

قلعه 'فلك الافلاك' یا 'دژ شاپور خواست' قلعه ای تاریخی در مركز شهر خرم آباد است كه به قلعه دوازده بُرجی هم معروف است.

'فلك الافلاك' بر فراز تپه ای مشرف به شهر و در نزدیكی رودخانه خرم آباد آرام گرفته است كه قدمت آن به دوره ساسانیان می رسد؛ ساسانیان شهری با نام 'شاپورخواست' در محدوده منطقه كنونی خرم آباد ساختند كه بعدها ویران شد و در حدود سده هفتم هجری خرم آباد فعلی به جای آن بنا گردید.

به خاطر تاریخی بودن این قلعه،افسانه های متعددی نیز درباره آن در بین مردم بومیان منطقه بر سر زبان ها افتاده كه معتقدند درون قلعه راههای زیر زمینی و مخفی وجود دارد كه به بیرون شهر راه دارند؛این راه ها طلسم شده اند و كسی جرات نزدیك شدن به آنها را ندارد!

** گرداب سنگی

در شمال غربی خرم آباد و بر دامنه كوه كور چشمه آب 'گرداب سنگی' سر برآورده است؛ چشمه ای كه از نیمه دوم اسفند تا میانه تابستان پرآب می شود و در ماه های دیگر سال خشك و خاموش است.

در این محل آثار یك آسیاب شبیه آسیاب شهر قدیمی شاپورخواست بر جای مانده كه آب آن از گرداب سنگی تامین می شده است.

بومیان این منطقه به این محل 'گردوبردینه' می گویند كه دارا عمق بوده و كف آن دارای چشمه بوده و بوسیله جوی هایی آب را در داخل شهر به گردش در می آوردند.

یك افسانه قدیمی درباره گرداب سنگی وجود دارد كه محلی ها اعتقاد دارند پیرزنی كهنسال با ماری سفید داخل این چشمه زندگی و آرزوها را برآورده می كند و به همین خاطر اگر آرزویی داشتند آن را داخل گرداب می انداختند تا مار سفید برای پیرزن ببرد و آرزوی آنها برآورده شود.

** آبشار بیشه

در میان آبشارهای لرستان آبشار بیشه با چشم اندازی زیبا و نادر در دل كوه های زاگرس در شهرستان دورود و در كنار راه آهن تهران - خوزستان و در نزدیكی ایستگاه بیشه قرار دارد كه همواره پذیرای گردشگران است؛ آب از ارتفاع 48 متر به سطح زومین خروشان برخورد می كند.

در شمال غرب شهر خرم آباد به كرانه های دریاچه ' كیو' می رسیم كه برای اوقات فراغت محلی ها مكانی فرحبخش و زیستگاهی مناسب برای جانوران آبزی و پرندگان بومی و مهاجر است.

كیو در گویش لری مردمان خرم آباد به معنی كبود رنگ و آبی است و دلیل استفاده آن آب زلال و عمیق این دریاچه است كه به رنگ آبی و نیلی دیده می شود.

در زمان های قدیم برخی معتقد بودند كه در زیر این دریاچه موجوداتی به نام 'آدم آبی' زندگی می كنند و می گفتند كه آنها گاهی به سطح دریاچه یم آیند و كسانی را كه مشغول شنا هستند، به زیر آب می برند!

** مسجد بروجرد

دیدنی های شهرستان بروجرد نیز برای گردشگران این استان خالی از لطف نیست؛ مسجد جامع بروجرد تاریخی و از بناهای معماری سرشناس در شهر بروجرد است.

این مسجد یكی از نخستین مسجدهای ساخته شده در ایران است كه در قرن دوم تا سوم هجری بنا شد.

در غرب شهرستان بروجرد نیز تپه آتشفشانی چوقا وجود دارد كه منبعی است غنی و متشكل از سنگ های آتشفشانی و گیاهان كمیاب وحشی كه یكی از مكان های تفریحی این شهر نیز محسوب می شود.

فراهنگ** 2025





:: برچسب‌ها: د , به من , ماکرو ,
:: بازدید از این مطلب : 265
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 7 اسفند 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: