حضوری موثر در عرصه تربیت اسلامی
نوشته شده توسط : breketid

دانش آموزان نقش كلیدی و مهمی در مسیر آبادانی و توسعه آتی جامعه دارند و هر جامعه ای با انتقال باورها و ارزش های حیاتی خود استمرار می یابد كه این وظیفه خطیر بر عهده آموزش و پرورش است، زیرا این نهاد، علاوه بر انتقال دانش و مهارت فنی، به اجتماعی كردن افراد و نیز تطبیق دانش‏آموزان با هنجارها و نگرش‏های اجتماعی مطلوب و مناسب توجه ای ویژه دارد و وظیفه انتقال فرهنگ به نسل های بعدی را نیز عهده دار است.

بر همین اساس در دوره نخست‏وزیری شهید رجایی و تصدی شهید باهنر در وزارت آموزش و پرورش، درهشتم اسفند ماه 1359، نهاد امورتربیتی، به منظور گسترش فرهنگ اسلامی و ترغیب دانش آموزان به احترام و عمل به ارزش های اسلامی، در مدارس تاسیس شد.

این نهاد از بدو شكل گیری تا به امروز، مجموعه وسیعی از عملكردها و وظایف گوناگونی را برعهده داشته و تحقق امر تربیت را منوط به حضور مربی و فعالیت های رسمی غیر كلاسی در كنار آموزش های كلاسی می داند.

شهید رجایی مربیان امور تربیتی را سربازان انقلاب در آموزش و پرورش نامیدند و بنا به گفته شهید باهنر، مربیان زمانی با انبیا هم صف و با امام عادل هم ردیف هستند كه آموزش را از محتوای تزكیه پر كنند و چه زیباست كلام امام خمینی(ره) كه می فرمایند: 'اگر تهذیب در كار نباشد علم توحید هم به درد نمی خورد'.

نهاد امور تربیتی، در طول سال های شكل گیری خود تلاش گسترده ای را جهت رفع كاستی ها و پرورش مذهبی و انقلابی دانش آموزان به انجام رسانده است كه از جمله اقدامات این نهاد ارزش آفرین می توان به، انتقال ارزشهای دینی و فرهنگی انقلاب اسلامی به مدارس، تربیت و بازسازی دانش آموزان در فضایی انقلابی و اسلامی، زمینه سازی برای ورود نگرش های دینی و ارزش های انقلاب اسلامی به نظام آموزش و پرورش و حفظ مدارس از آفات فرهنگی و سیاسی‌، شناخت و پرورش استعدادهای دانش آموزان در رشد دینی، عقلی، اجتماعی، عاطفی آنان و حفظ ارزشها' اشاره كرد.

در كنار این مسوولیت های حساس مهمترین وظیفه امور تربیتی حراست از مرزهای اعتقادی و حفظ دستاوردها و تبیین ارزش های انقلاب در مدارس است.

ارزیابی فعالیت های تربیتی نیاز به شناخت اهداف و راهبردهای اجرایی دارد. بنابراین فعالیتهای امور تربیتی باید همراه و هم قدم با نظام پرورشی باشد تا بتواند نسبت به رسالت و نقش موثر خویش و اهداف بنیادی این نهاد، جامعه عمل بپوشاند.

امام خمینی(ره) درباره مسوولیت خطیر مربیان و معلمان می فرمایند: 'اگر چنانچه معلمی یك معلمی باش كه دعوت به نور بكند، دعوت به صلاح بكند، دعوت به اسلام بكند، دعوت به اخلاق صالحه بكند، دعوت به ارزش های اسلامی بكند، آن ارزشهایی كه عندالله ارزش است اگر معلم این كار را بكند همانطوری كه انبیاء مردم را از ظلمت به نور می كشانند این معلم هم این بچه ها را از ظلمات به نور وارد می كند و همین شغلی است كه شغل انبیاء است'.

مقام معظم رهبری نیز خطاب به مربیان فرموده‌اند: 'من به كار و برنامه‌های شما و این هدفی كه شما برای آن دور هم جمع شده‌اید، احترام می‌گذارم آن را كار بسیار مهم و حساس می‌دانم'.

هر ستاد امور تربیتی در مدارس دارای سه عضو است كه دربردارنده، مدیر مدرسه و یا یكی از معاونان كه به مسائل تربیتی آگاهی بیشتری دارد، مربی تربیتی مدرسه (یا مربی ارشد) و یكی از معلمان یا دبیران مومن و متعهد و آشنا به مبانی و روش های تربیتی اسلام است.

هشتم اسفند در كشور ما روز امور تربیتی و تربیت اسلامی نام گذاری شده است می توان در این روز همراه با هم و با نگاهی عمیق تر به مسائل اجتماعی، فرهنگی و اتخاذ تدابیر لازم، جهت سالم سازی محیط فكری و زیستی كودكان و نوجوانان، در مسیر تربیت اسلامی، گام های موثری برداریم.

اطلاع**9131**1717





:: برچسب‌ها: اسپانیا , نقاشی های دیواری , هندوستان ,
:: بازدید از این مطلب : 324
|
امتیاز مطلب : 7
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : یک شنبه 7 اسفند 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: