ملاحظات اسراییلی فتح درباره توافق ملی فلسطین
نوشته شده توسط : breketid

به دنبال امضای قراداد دوحه در تاریخ 6 فوریه(17 بهمن ماه) با هدف تحقق آشتی فلسطینی بین جنبش حماس و تشكیلات خود گردان فلسطین در پایتخت قطر، روز 18 فوریه(29 بهمن ماه) نیز قاهره پایتحت مصر شاهد نشست تدوین راهكارهای اجرایی توافق بود. روزهای پنج شنبه و جمعه هفته گذشته نیز قرار بود در حاشیه نشست كمیته فعال سازی آشتی فلسطینی ازسوی سازمان آزادی بخش، خبر تشكیل دولت فلسطینی تكنوكرات اعلام شود اما چنین نشد و بلافاصله پس از آن، حركت فتح سران حماس را مسوول این ناكامی دانست.

عزام الاحمد مذاكره كننده ارشد روابط ملی از كمیته مركزی حركت فتح به رادیو صدای فلسطین وابسته به تشكیلات خودگردان گفت: اجلاس كمیته فعال سازی سازمان آزادی بخش خواستار تسریع در تشكیل دولت انتقالی به ریاست ابومازن(محمود عباس رییس تشكیلات خودگردان) شد، اما برادران حماس خواستار تعویق این موضوع و احاله آن به زمان دیگری شدند. ابومازن نیز با توجه به آگاهی از داخل حماس این پیشنهاد را پذیرفت. الاحمد مدعی شد كه مشكل در مخالفت تعدادی از سران حماس درباره توافقنامه دوحه است و اشاره كرد كه برخی خبر ها حاكی از تعیین شروطی ازسوی حماس درباره تشكیل دولت است.

روزنامه الشروق مصر نوشت از جمله این شرط ها 'سپردن مسئولیت وزارتخانه های كشور، امور خارجه و دادگستری در دولت آینده به حماس است.'

فتح همچنین از زبان یكی از اعضای خود كه خواست نامش فاش نشود در گفتگو با روزنامه القدس مدعی شد كه حماس همچنان از ثبت نام رای دهندگان در غزه امتناع می كند.

این اظهارات مقام های فتح با واكنش حماس روبرو شد.

به گزارش بی بی سی صلاح البردویل یكی از سران حماس گفت: محمود عباس رییس تشكیلات فلسطینی، خواهان به تعویق انداختن بحث تشكیل دولت شده بود.

همچنین بنا بر گزارش شبكه فرانس 24 یك عضو دیگر حماس بدون ذكر نام خود تاكید كرده است كه محمود عباس رییس تشكیلات خودگردان فلسطین و خالد مشعل رییس دفتر سیاسی جنبش حماس توافق كرده اند 'تا فراهم شدن شرایط مناسب تر، بحث درباره تشكیلات خودگردان را به تاخیر بیندازد.'

عرت الرشق یكی از سران حماس نیز این شایعه را كه جنبش برای محمود عباس شروطی تعیین كرده است، رد كرد و افزود: اینها اخباری غیردقیق و عاری از صحت است و هدف از انتشار این اخبار به هم زدن فضای آشتی ملی است.

وی افزود: محمود عباس با مشعل توافق كرد وزرای دولت آینده را با مشاوره حماس از مستقل ها و افراد تكنوكرات تعیین كند.

خبرگزاری وفا فلسطین نیز به نقل از الرشق گزارش داد: حركت حماس خواستار تصدی هیچ كدام از وزارتخانه ها نشده است، زیرا ما اصرار داریم كه دولت متشكل از مستقل ها باشد و دولت آینده مبتنی بر برنامه هاست اما نه برنامه های سیاسی.

شایان ذكر است بندهای توافقنامه دوحه عبارتند از؛

1: گسترش سازمان آزادیبخش فلسطین از طریق تشكیل مجدد شورای ملی فلسطین و برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و انتخابات پارلمانی كشور

2: تشكیل دولت آشتی ملی فلسطین به رهبری محمود عباس برای تسهیل انتخابات ریاست جمهوری، قوه مقننه و بازسازی غزه.

3: ادامه فعالیت كمیته های تشكیل شده، مثل كمیته آزادی كه وظیفه پرداختن به آزادی های عمومی را دارد، رسیدگی به پرونده بازداشتی ها و موسسات، بازگشت كاركنان به نوار غزه، امور گذرنامه ها و آزادی كار.

4: توافق در خصوص بر گزاری كمیته دو جانبه فعال سازی سازمان آزادی بخش با هدف تشكیل دولت آینده در تاریخ 18 فوریه در قاهره.

**ملاحظات اسراییلی فتح

-----------------------------

اما به نظر می رسد صرفنظر از شایعات مطرح شده درباره اختلاف نظرهای داخلی حماس و اما و اگرهای این جنبش درباره تشكیل دولت وحدت ملی در فلسطین، مشكل و مانع اصلی یر سر راه تحقق آشتی ملی و نتیجتا تشكیل دولت توافقی در نوع رویكرد اسراییل و همزمان، ملاحظات فتح در رابطه با این رژیم باشد.

روزنامه الشرق قطر به نقل از صلاح البردویل یكی از مقام های ارشد حماس می نویسد: حماس به محمود عباس موضع یكدست و متحدی را درباره توافق دوحه اعلام كرد.

وی اضافه كرد: 'ما هیچ شرطی نگذاشتیم بلكه خواهان آن شدیم كه در اجرای توافق قاهره و بیانیه دوحه امانتداری شود.'

البردویل افزود: محمود عباس از خالد مشعل رییس دفتر سیاسی جنبش حماس خواست كه تشكیل دولت را تا زمان موافقت مقام های اسراییلی با اجرای انتخابات در قدس در موعد مقرر خود به تاخیر بیندازد.

خبرگزاری فلسطینی سما نیز نوشت: 'علت موافقت حماس با ریاست مجدد محمود عباس این بود كه بهانه را از جنبش فتح بگیرد و نشان دهد كه حماس برای آشتی آمادگی كامل دارد. این موضع حماس، صداقت ابومازن را در بوته آزمونی دشوار قرار داد، به ویژه اینكه اسراییل، بیانیه دوحه را رد كرده و بنیامین نتانیاهو نحست وزیر رژیم صهیو نیستی تهدید كرده است كه تشكیلات خودگردان را به علت امضای توافق دوحه مجازات خواهد كرد.'

این خبرگزاری فلسطینی درادامه آورده است:با وجود برخی از اظهارات درخصوص شایعات منتشر شده درباره اختلاف داخلی حماس بر سر توافق ملی فلسطین، موضع یكپارچه حماس پیرامون ضرورت های تشكیل دولت توافقی آشكار است. یكی از این ضرورت ها، لزوم تایید دولت آینده ازسوی مجلس قانونگذاری فلسطین است، امری كه عباس و حركت فتح به شدت با آن مخالفند. براساس این گزارش ابومازن ترس از آن دارد كه رویه ضرورت اخذ تایید مجلس قانونگذاری، باعث بازگرداندن نقش نظارتی و قانونگذاری این مجلس شود، تومار همه برنامه های عباس را به ویژه در بعد امنیتی درهم پیچد و سیطره دستگاههای امنیتی تشكیلات خودگردان فلسطین و سازمان های اطلاعاتی و امنیتی صهیونیستی را دچار اختلال كند.

روزنامه الشرق الاوسط چاپ لندن نیز گوشه ای دیگر از ملاحظات اسراییلی تشكیلات خودگردان درباره توافق ملی فلسطین را به نمایش می گذارد. این روزنامه به نقل از عزت الرشق یكی از مقامات ارشد حماس درباره كیفیت توافق حماس و فتح بر سر ابومازن(محمو عباس)برای تشكیل حكومت فلسطینی می نویسد: 'محمود عباس رییس تشكیلات خودگردان در دیدار دوحه، سلام فیاض را یك بار دیگر برای نخست وزیری پیشنهاد كرد و گفت: 'حقیقت این است كه فیاض مورد اطمینان غرب است و من نمی خواهم كرانه باختری نیز مانند غزه تحت محاصره قرار گیرد.' مشعل پاسخ داد: 'حماس تصمیم گرفته فیاض را نپذیرد و امكان ندارد او را قبول كنیم.' دراین هنگام امیر قطر از مشعل خواست كه ریاست عباس را در دولت آینده بپذیرد و مشعل با توجه به رویكرد مصالحه ای حماس پذیرفت.

الرشق افزود: در نشست های پیشین به محمود عباس رییس تشكیلات خود گردان گفتیم: با هركسی كه شما پیشنهاد كنید ما نیز موافق خواهیم بود و علی محمد مصطفی رییس صندوق سرمایه گذاری فلسطین را هم به عنوان یكی از گزینه ها مطرح كردیم، اما ابومازن جواب داد: من نمی توانم مصطفی را با آمریكایی ها، اروپایی ها و اسراییلی ها هماهنگ كنم. از این رو پیش تر سلام فیاض انتخاب شده بود.

*وزیر فلسطینی: اسراییل تشكیلات خودگردان را نماینده امنیتی خود می خواهد

در همین حال حسین الشیخ وزیر امور مدنی تشكیلات خودگردان معتقد است كه اسراییل انتظار دارد تشكیلات خود گردان نقش وكیل امنیتی آن را در كرانه باختری ایفا كند، اما این رژیم هیچ حق سیاسی در قبال هماهنگی امنیتی برای تشكیلات خود گردان قایل نیست.

الشیخ در مصاحبه ای با روزنامه 'المصری الیوم' گفت: تشكیلات خودگردان به مقام های اسراییلی اعلام كرده كه نمی خواهد به نماینده امنیتی این رژیم تبدیل شود وی اضافه كرد: سازمان آزادی بخش فلسطین باید در این نقش وظیفه مدار خود در تعامل با اسراییلی ها تجدیدنظر كند.

پژ.هش**9241**الف.ی**9123





:: برچسب‌ها: مکزیک , بریتانیا ,
:: بازدید از این مطلب : 239
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 9 اسفند 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: