بزرگداشت زادروز خواجه نصیرالدین طوسی در پایتخت روسیه
نوشته شده توسط : breketid

به گزارش خبرنگار ایرنا، این آیین را رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در روسیه برگزار كرد و در آن شخصیت های علمی و فرهنگی ایرانی و روسیه و جمعی از ایرانشناسان روس و علاقمندان به فرهنگ و تمدن ایران زمین شركت داشتند.

'محسن حیدرنیا' رییس شعبه بنیاد ایرانشناسی در مسكو در در این آیین با بیان اینكه زادروز خواجه نصیر الدین طوسی در ایران به عنوان 'روز مهندس' شناخته می شود، گفت: ایران این روز را به این دلیل به نام این دانشمند بزرگ نامگذاری كرده است تا الهام بخش جوانان ایرانی باشد.

وی افزود: انسان از كارهای بزرگ خواجه نصیر الدین طوسی در سال های پایانی قرن هفتم هجری به عنوان یكی از مقاطع زمانی پرآشوب تاریخ اسلام ، حیرت می كند.

حیدرنیا گفت: خواجه نصیر الدین طوسی از معدود دانشمندانی است كه هر دو موج حمله مغول به ایران را شاهد بود.

وی این اتهام برخی كارشناسان را كه حمله هولاكوی مغول به بغداد و فتح آن با ترغیب این دانشمند ایرانی انجام گرفت رد كرد و آن را تهمت بی اساس دانست.

وی گفت: حمله هولاكو به بغداد برنامه از پیش تعیین شده بود و از حمله تركان سلجوقی به این سرزمین الهام گرفته شده بود.

رییس بنیاد ایرانشناسی به تبحر این دانشمند ایرانی در زمینه علم نجوم و ساخت رصدخانه مراغه به دستور وی اشاره كرد و افزود: رصد خانه سمرقند نیز با الگو گرفتن از رصدخانه مراغه ساخته شد.

'ابوذر ابراهیمی تركمان' رایزن فرهنگی سفارت ایران در روسیه هم در این آیین، خدمات خواجه نصیر الدین طوسی به علم و دانش و به ویژه ایران زمین را كم مانند توصیف كرد.

وی خاطرنشان كرد: در شرایطی كه حمله مغول ایران را درنوردید و زیرساخت های این كشور را نابود كرد، خواجه توانست این تهدید بزرگ را به فرصتی برای پیشرفت تبدیل كند.

رایزن فرهنگی ایران در روسیه گفت: خواجه نصیر الدین طوسی موفق شد بسیاری از رشته های علمی را پس از دوره طولانی افت علوم در جهان اسلام احیا كند و در طول حیات پربار خویش بیش از 40 كتاب نوشت.

ابراهیمی همچنین به تبحر این دانشمند ایرانی در رشته های مختلف علوم همچون فلسفه، نجوم و ریاضیات اشاره كرد و اظهار داشت: خواجه نصیر الدین طوسی شاگردان بزرگی مانند 'علامه حلی' و 'قطب الدین شیرازی' را تربیت كرد.

اروپام/2242**518





:: برچسب‌ها: شهرستان , روز ,
:: بازدید از این مطلب : 240
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 9 اسفند 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: