جایزه اسكار و سینمایی كه می تواند جهانی شود
نوشته شده توسط : breketid

كسب این جایزه سینمایی از جهات مختلف برای فیلمساز و مهمتر از آن كشورش حایز اهمیت است كه اقتصاد نقش پررنگی در آن دارد.

تا پیش از این، فیلم های ایرانی اغلب در جشنواره های اروپایی به جوایزی دست یافته و مورد تشویق گروهی از مخاطبان خاص قرار می گرفتند، اما آكادمی اسكار با پنج هزار عضو با سلیقه های متفاوت، فیلم اصغر فرهادی را برگزید كه می تواند فیلم را در بازارهای جدید جهانی به موفقیت بیشتری برساند.

بسیاری از برندگان اسكار فیلم غیرانگلیسی زبان، پس از به دست آوردن جایزه یاد شده مورد توجه عموم قرار گرفته و سود خوبی را نصیب سازندگان خود كرده اند، البته استثناهایی نیز در این رابطه وجود داشته كه بنیه ضعیف سینمای كشور برنده، جلوی تاثیر عمیق اسكار بر سینمای كشور یاد شده را سد كرده است.

برای مثال می توان به فیلم آرژانتینی برنده اسكار بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان در سال های گذشته اشاره كرد كه در اكران جهانی موفقیت ناچیزی به دست آورد.

از سوی دیگر، توجه جامعه جهانی به مراسم اسكار، این فرصت فوق العاده را در اختیار برنده قرار می دهد تا فرهنگ كشور خود را بیش از بیش در معرض توجه عموم قرار دهد. برای مثال می توان به گفته های هوشمندانه اصغر فرهادی در رابطه با فرهنگ و تمدن و مهمتر از آن صلح طلبی ایرانیان پس از دریافت اسكار اشاره كرد كه در تقابل با ادعاهای پوچ و مغرضانه ایالات متحده و همقطارانش در رابطه با جمهوری اسلامی ایران قرار می گیرد.

از طرف دیگر فیلمی برای نخستین بار از ایران اسكار گرفته كه به هیچوجه سیاه نما نبوده و سرشار از لحظات ناب انسانی است.

مخاطب غربی كه متاسفانه در بسیاری از فیلم های جشنواره ای با تصویری سیاه و نامعقول از ایران مواجه شده، در 'جدایی نادر از سیمین' مظاهری از زندگی مدرن را دیده و از ایران واقعی اطلاعات مفیدی را كسب می كند.

یافته هایی كه می تواند آنان را در برابر موج تبلیغاتی غرب بر ضد كشور واكسینه كند.

اسكار می تواند بر سینمای ایران كه در سال بیش از هشتاد فیلم تولید كرده و در زمره كشورهای صاحب سینما در جهان قرار می گیرد، از جنبه های مختلف تاثیر بگذارد.

نخست آنكه سینماگر ایرانی، اعتماد به نفس بیشتری هنگام تولید اثر خود پیدا كرده و موفقیت در بازارهای جهانی را چندان دور از دسترس نمی بیند.

از سوی دیگر سطح كیفی كارش را ارتقا بخشیده و خود را حداقل با استانداردهای منطقه ای هماهنگ می كند.

بحث محصولات مشترك سینمایی كه سال ها پیش به فیلم های بنجلی از جنس 'كاروان ها' در دهه پنجاه خورشیدی منتهی شده بود، می تواند بار دیگر راه اندازی شود؛ با این تفاوت كه تولیدات مشترك با توجه به منافع سینمای ایران تولید شده و كار كارشناسی وسیعی روی آن انجام شود.

سینمای ایران به لحاظ نیروی كار فعال سینمایی بسیار غنی است كه این امر می تواند برگ برنده سینماگران در تولیدات مشترك باشد.

نمایش آثار جهانی و مشترك و سود ناشی از آن می تواند بنیان سخت افزاری سینمای ایران را مستحكم تر ساخته و در آینده ای نه چندان دور، به یكی از قطب های اول سینمای جهان تبدیل كند.

فراهنگ ** 9173 ** 1071





:: برچسب‌ها: بریتانیا ,
:: بازدید از این مطلب : 257
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 10 اسفند 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: