پسر مورداك از ریاست شركت رسانه ای 'نیوز اینترنشنال' استعفا كرد
نوشته شده توسط : breketid

به گزارش ایرنا، شركت 'نیوز اینترنشنال' ناشر روزنامه های متعلق به مورداك در انگلیس است كه طی ماه های اخیر بشدت درگیر رسوایی شنود تلفنی بوده است.

بر اساس بیانیه منتشره از سوی شركت 'نیوز اینترنشنال'، جیمز مورداك پس از كناره گیری از ریاست این شركت به عنوان معاون در شركت رسانه ای مورداك مستقر در نیویورك به نام 'نیوز كورپویشن' فعالیت خواهد كرد.

وی سمت خود را به عنوان رییس شركت تلویزیونی 'بی اسكای بی' كه بیش از 30 درصد سهام آن متعلق به خانواده مورداك می باشد، حفظ خواهد كرد.

مورداك پدر و پسر طی ماه های اخیر به شدت به دلیل رسوایی شنود تلفنی در انگلیس تحت فشار بوده اند.

هر دو نفر در تابستان امسال در كمیسیون تحقیق مجلس عوام انگلیس در باره رسوایی شنود تلفنی حضور یافتند ولی مدعی شدند كه اطلاعی از اعمال خلاف كاركنان خود نداشته اند.

این در حالی است كه برخی از روزنامه نگاران دستگیر شده و همچنین مقامات سابق شركت 'نیوز اینترنشنال' این ادعاها را ردكرده و تاكید نموده اند كه مورداك و نزدیكانش از فراگیر بودن پدیده شنود تلفنی در نشریات خود مطلع بوده اند.

نشریه 'نیوز آو دی ورلد' كه در مركز رسوایی شنود تلفنی قرار داشت اوایل امسال تعطیل شد تا شاید جنجال ها پیرامون این موضوع خاتمه یابد ولی نه تنها چنین نشد بلكه هم اكنون اتهامات جدی علیه 'سان'، دیگر روزنامه متعلق به مورداك در زمینه شنود تلفنی و فساد مالی مطرح شده است.

یك مقام ارشد پلیس انگلیس روز دوشنبه تایید كرد كه پلیس لندن درباره وجود شبكه فساد در میان برخی مقامات و مطبوعات این كشور در ارتباط با شنود تلفنی تحقیق می كند.

'سو ایكرز' معاون پلیس متروپلیتن لندن و مسئول گروه تحقیق درباره رسوایی 'شنود تلفنی' كه در كمیسیون تحقیق قضایی درباره شنود تلفنی موسوم به 'كمیسیون لویسون' سخن می گفت، افزود: اسناد و مدارك موجود حكایت از این دارد كه پرداخت های غیرقانونی به برخی از مقامات و نیروهای پلیس در روزنامه 'سان' به یك فرهنگ تبدیل شده بود.

خانم ایكرز اظهارداشت: بعضا مبالغ هنگفتی از طرف روزنامه 'سان' به طور مستمر به برخی از مسئولان پرداخت شده است كه رقم این پرداخت ها در مواردی حتی به 80 هزار پوند بالغ می شود.

وی گفت: اتهامات موجود بیانگر این است كه مجوز این گونه پرداخت ها از سوی مقامات ارشد روزنامه 'سان' صادر شده است.

طی هفته های اخیر بیش از 10 نفر از دبیران و خبرنگاران سابق و فعلی این روزنامه نیز توسط پلیس بازداشت و مورد بازجویی قرار گرفته اند.

'راپرت مورداك' صاحب شركت رسانه ای 'نیوز اینترنشنال' و نشریات تایمز، ساندی تایمز، سان، 'سان آن ساندی' و 'نیوز آو دی ورلد' انگلیس مدعی شده است كه این گونه اعمال خلاف قانون مربوط به گذشته است و دیگر جایی در روزنامه 'سان' ندارد.

بر اساس افشاگری های صورت گرفته، نشریه 'نیوز آو دی ورلد' طی یك دهه گذشته به طور گسترده در شنود تلفنی و استراق سمع غیرقانونی تلفن ها، صندوق های صوتی و ایمیل های هزاران نفر از افراد مشهور و غیرمشهور دخیل بوده است.

یكی از اتهامات وارده به مقامات شركت نیوز اینترنشنال و نشریه 'نیوز آو دی ورلد' برقراری روابط نزدیك با مقامات پلیس و پرداخت رشوه به ماموران برای دریافت اطلاعات و همچنین سرپوش گذاشتن به ابعاد گسترده رسوایی شنود تلفنی می باشد.

شركت 'نیوز اینترنشنال' طی ماه های گذشته با پرداخت میلیون ها پوند غرامت به قربانیان شنود تلفنی تلاش كرد از افزایش شكایت های قضایی علیه این شركت و نشریه تعطیل شده 'نیوز آو دی ورلد' جلوگیری كند.

پرونده 'شنود تلفنی' در اوایل امسال با افشای ابعاد گسترده اقدامات غیرقانونی نشریه 'نیوز آو دی ورلد' متعلق به راپرت مورداك یهودی به یك بحران بزرگ برای این كشور تبدیل شد و پای تعدادی از مقامات ارشد پلیس را نیز به این پرونده باز كرد.

نشریه 'نیوز آو دی ورلد' در اوایل تابستان امسال به دلیل گسترش انتقادات از استراق سمع تلفن های افراد معروف و دیگر اقشار جامعه توسط عوامل آن، تعطیل شد و تاكنون حدود 30 نفر نیز در ارتباط با این پرونده دستگیر و توسط پلیس بازجویی شده اند.

همچنین به دستور نخست وزیر انگلیس یك كمیسیون تحقیق قضایی به ریاست قاضی 'لویسون' برای بررسی ابعاد مختلف این رسوایی تشكیل شده كه قرار است گزارش نهایی خود را تا پایان سال 2012 میلادی منتشر كند.

موضوع جاسوسی خبرنگاران 'نیوز آو دی ورلد' از تلفن های افراد مشهور برای نخستین بار در سال 2006 میلادی و پس از افشای استراق سمع تلفن های برخی از اعضای خانواده سلطنتی انگلیس علنی شد كه پس از تشكیل دادگاه یكی از خبرنگاران این نشریه به نام 'كلایو گودمن' و همچنین یك بازرس خصوصی به نام 'گلن مالكایر' به زندان محكوم شدند.

پرونده جاسوسی نشریه 'نیوز آو دی ورلد' كه در ابتدا تصور می شد فقط علیه افراد مشهور انجام شده با افشاگری های تابستان امسال وارد مرحله تازه ای شد و به یك بحران ملی و رسوایی بزرگ در انگلیس تبدیل گردید.

افشاگری های اخیر نشان داد كه علاوه بر افراد مشهور تعداد زیادی از مردم عادی و بویژه قربانیان حوادث جنایی و تروریستی و بستگان نزدیك آنان هدف جاسوسی و استراق سمع كاركنان 'نیوز آو دی ورلد' قرار داشته اند. همچنین تلفن ها، صندوق های صوتی و ایمیل های تعدادی از اعضای خانواده نظامیان كشته شده در عراق و افغانستان نیز توسط عوامل این نشریه هك شده بود.

راپرت مورداك كه از دهه 1960 میلادی وارد فعالیت های مطبوعاتی در انگلیس شد، نفوذ زیادی در این كشور دارد و علاوه بر مالكیت بخشی از سهام شبكه تلویزیونی اسكای نیوز، سال ها است نشریات متعددی را در دو سوی اقیانوس اطلس و همچنین استرالیا كنترل می كند.

اروپام**345





:: برچسب‌ها: فرانسه , حیوانات ,
:: بازدید از این مطلب : 229
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 11 اسفند 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: