انتخابات مجلس ایران زیر ذره بین رسانه های خارجی (2)
نوشته شده توسط : breketid

حضور 350 خبرنگار خارجی وابسته به 174 رسانه برای پوشش خبری این انتخابات از سویی نشانه توجه آنان به نحوه مشاركت سیاسی مردم ایران و از سویی دیگر بیانگر شفافیت ایران در سازوكار اجرایی انتخابات است كه آن را در معرض دید ناظران بین المللی قرار می دهد.

در این دوره از انتخابات خبرنگارانی از آلمان، اتریش، اسپانیا، آمریكا، اكراین، ایتالیا، برزیل، بلژیك، تركیه، جمهوری چك، روسیه، ژاپن، فرانسه، فنلاند، قطر، كانادا، كره جنوبی، كلمبیا، لبنان، ونزوئلا در ایران حضور دارند.

از این روی، انتخابات دوازدهم اسفندماه در صدر اخبار شبكه های خبری 'سی ان ان' آمریكا، 'بی بی سی' انگلیس، 'یورو نیوز' اروپا و 'فرانس 24' فرانسه، الجزیره قطر، 'بلومبرگ' آمریكا، 'العربیه' عربستان، روزنامه 'ال پائیس' و تارنمای 'لابنگوآردیا' اسپانیا و... قرار گرفته است.

- رادیو 'دویچه وله' آلمان در گزارشی كثرت فهرست ‌های انتخاباتی را 'بی‌سابقه' توصیف كرد و نوشت: نام بسیاری از نامزدها در لیست‌های مختلف به چشم می‌خورد.

- رادیو بین المللی فرانسه با اشاره به قطعی بودن پیروزی اصول گرایان در انتخابات مجلس، درباره حضور 'علی اكبر هاشمی رفسنجانی' رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، در انتخابات نوشت: یكی از نكات جالب توجه اخبار به دست آمده از انتخابات امروز، حضور رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام پای صندوق های رای است.

- بنگاه خبری ایتالیایی 'لا استامپا' در تحلیلی از انتخابات مجلس شورای اسلامی، رقابت های انتخاباتی اخیر را 'رقابت هایی واقعی' دانست كه برای جریان های سیاسی موجود سرنوشت ساز خواهد بود.

- خبرگزاری آمریكایی 'آسوشیتدپرس' با اشاره به صف بندی گروه های سیاسی حاضر در انتخابات و نیز تاثیر نتایج این انتخابات در آینده تحولات سیاسی كشور، سطح حضور مردمی در انتخابات را با تداوم و میزان فشار غرب بر جمهوری اسلامی ایران بر سر پرونده هسته ایران مرتبط دانست.

- تارنمای ایتالیایی 'كوریره دلا سرا' گزارشی تفصیلی از انتخابات مجلس شورای اسلامی در صفحه اصلی خود قرار داد و به نقل از یك روحانی رای دهنده در شهر ری نوشت گفت كه به واسطه تكلیف دینی خود پای صندوق آمده و رای وی در حكم مقابله با توطئه های كشوری چون آمریكا به شمار می رود.

- شبكه تلویزیونی العربیه نیز گزارش كرد: ناگفته پیداست دور آینده مجلس شورای اسلامی در دست اصولگرایان خواهد بود.

الجزیره قطر در گزارشی از تهران گفت: صحنه هایی كه از بامداد امروز در تهران می توان دید صف های طولانی در مقابل شعب اخذ رای است. ساعات آینده سرنوشت میزان مشاركت مردم در انتخابات را مشخص می كند اما آنچه مهم است این نیست كه چه كسی برنده یا بازنده انتخابات است بلكه توجه اصلی فرستادن پیام به خارج و بویژه به غرب است.

- بی. بی. سی اسپانیایی به نقل از 'مهرزاد كوهان روز' گزارشگر بخش فارسی خود نوشت: شهروندان ایرانی به دو دلیل پای صندوق های رای می روند. یكی حمایت از دولت در این اوضاع و موقعیت حساس است كه فشار شدید بین المللی بر ایران وارد می شود و دیگری رها شدن از فشار شدید تحریم های بین المللی بر زندگی روزمره آنان است.

كوهان روز به صحبت های 'بابك' یكی از چهار میلیون جوانی كه برای اولین بار واجد شرایط رای دادن بوده و پای صندوق های رای رفته است، اشاره كرد كه گفته است' در این انتخابات شركت می كنم زیرا فكر می كنم آمریكا و دولت های غربی در حال برنامه ریزی نقشه ای علیه كشورم هستند و می خواهم به همه جهان نشان بدهم، ایران، عراق یا افغانستان نیست.

- خبرگزاری رویترز نیز با انتشار بخشی از سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی نوشت: رهبر ایران پس از رای دادن در ساعات اولیه در جمع خبرنگاران به تبلیغات منفی زیادی كه بر ملت ایران وجود دارد اشاره كرد و مشاركت بالای ملت را برای حفظ امنیت بهترین راه حل دانست.

این خبرگزاری تاكید كرد 'این رای گیری و تعداد شركت كننده های آن، در دوره ای كه ایران با سیاست های منفی قدرت های بزرگ روبروست و تحریم های غرب برای برنامه های هسته ای ایران و تهدید حمله اسراییل روز به روز شدیدتر می شود، راهكاری برای حمایت و پشتیبانی ملت از دولتمردان ایران است.

- سایت خبری رسمی آمریكای لاتین 'یونیوژن' به نقل از رهبر معظم انقلاب گزارش كرد: هر زمان دشمنی علیه ایران بیشتر می شود، اهمیت رای دادن ملت بیشتر می شود.

یونیویژن افزود: آیت الله خامنه ای خطاب به مردم ایران، فرصت طلبی دولت های استكباری را یادآوری كرد و گفت: دشمنان در كمین فرصتی برای نابود كردن ایران هستند.

تحقیق/ پژوهش**م.م.ك**ف.د**1961**1599





:: برچسب‌ها: قدیمی , د ,
:: بازدید از این مطلب : 252
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 13 اسفند 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: