علی لاریجانی از قم دوباره به مجلس راه یافت
نوشته شده توسط : breketid

مشهورترین نامزدهای پیروز (منبع: سایت وزارت کشور ایران)

  • محمدرضا تابش (خواهرزاده محمد خاتمی، رئیس جمهور پیشین ایران) از اردکان
  • علی لاریجانی (رئیس کنونی مجلس) از قم

بر اساس گزارش‌ها از ایران، شمارش آرای نهمین دوره انتخابات مجلس این کشور همچنان ادامه دارد.

ایرنا خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی خبر داده است که علی لاریجانی، رئیس فعلی مجلس توانسته است با کسب ۲۷۰ هزار و ۳۸۲ رای بیشترین آرا را در شهر قم کسب کند و برای دومین بار به مجلس راه یافته است.

گزارش شده است که پروین احمدی‌نژاد، خواهر رئیس‌جمهور کنونی ایران، احمد ناطق نوری، نماینده نور و محمودآباد در مجلس شورای اسلامی در سی سال گذشته و مصطفی کواکبیان، از نامزدهایی که خود را اصلاح‌طلب می خواند، نتوانسته‌اند رأی لازم را برای ورود به مجلس نهم ایران به دست آورند.

آقای کواکبیان دبیرکل حزب مردمسالاری است.

خبرگزاری مهر روز شنبه، ۱۳ اسفند، گزارش داد که پروین احمدی‌نژاد، نامزد نمایندگی مجلس ایران در حوزه انتخابیه گرمسار، در مقابل غلامرضا کاتب، رقیب اصولگرای خود، رأی کمتری آورده و از راهیابی به مجلس ایران بازمانده است.

همچنین گزارش شده است احمد ناطق نوری در رقابت با کاندیدای جبهه متحد اصولگرایان، رای کافی را به دست نیاورده است.

شمارش آرا در حوزه تهران نیز ادامه دارد و گزارش شده است که غلامعلی حداد عادل توانسته است بیشترین آرا در این حوزه را به دست آورد.

علی مطهری، احمد توکلی، مرتضی آقاتهرانی و علی اکبر ابوترابی از دیگر نامزدهای انتخابات در حوزه تهران هستند که گفته شده است از بقیه نامزدهای انتخابات این حوزه پیش افتاده‌اند.

اعلام نتایج نهایی تا روز دوشنبه

مجلس ایران ۲۹۰ کرسی دارد و بیش از سه هزار نفر برای به دست آوردن این کرسی‌ها در رقابت‌های انتخابات اخیر حضور داشتند.

نتایج انتخابات مجلس در شهرها و حوزه‌های رأی‌گیری کوچک زودتر از شهرهای بزرگ در حال مشخص شدن است و انتظار می‌رود نتایج نهایی انتخابات سراسری مجلس تا روز دوشنبه، ۱۵ اسفند، به طور کامل مشخص شود.

همزمان با اعلام اولیه نتایج انتخابات مجلس ایران، هیات مرکزی نظارت بر انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی، در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که اگر شکایتی از نحوه برگزاری انتخابات وجود داشته باشد، افراد می‌توانند از تاریخ اخذ رأی به مدت هفت روز "شکایت مستند خود" را به دبیرخانه شورای نگهبان ارسال کنند.

در این اطلاعیه آمده است که اگر "شاکی بدون دلیل و مدرک، کسی را متهم کند و عمل شاکی، عنوان افترا داشته باشد، قابل تعقیب و پیگیری است."

از آنجا که حوزه های رأی‌گیری در اغلب شهرها در مدارس مستقر بوده‌اند، در مناطقی که روند شمارش آراء طولانی شده است، از جمله در تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر، تمام مدارس دولتی و غیردولتی نوبت صبح و عصر روز شنبه، ۱۳ اسفندماه، تعطیل اعلام شده است.

رأی‌گیری برای انتخابات مجلس ایران روز جمعه، ۱۲ اسفند، در حدود ۴۷ هزار شعبه اخذ رأی در سراسر ایران برگزار شد و وزارت کشور ایران که مجری انتخابات بود، زمان رأی‌گیری را تا ساعت ۱۱ شب تمدید کرد.

پیش از پایان یافتن رأی‌گیری در ساعت ۲۳ به وقت تهران، پرس تی‌وی، شبکه انگلیسی‌زبان صداوسیمای ایران، گزارش داد که تا ساعت ۹ شب به وقت تهران ۳۱ میلیون برگه رأی در این انتخابات استفاده شده است.

پرس تی‌وی همچنین در شرایطی که رأی‌گیری در انتخابات مجلس ایران در جریان بود، در خبری اعلام کرد که میزان مشارکت مردم در انتخابات این دوره ۶۴.۴ درصد بوده است.

هرچند مصطفی محمد نجار، وزیر کشور ایران، در واکنش به اعلام آمار غیررسمی درباره میزان مشارکت در این انتخابات در جمع خبرنگاران اعلام کرد: "اینها گمانه‌زنی است. ما تحلیل نداریم، چون مجری هستیم و باید براساس اطلاعات و شواهد دقیق اطلاع‌رسانی کنیم."

با این حال، خبرگزاری مهر اندکی بعد از نیمه شب به وقت تهران و پایان یافتن مهلت رأی‌گیری، گزارش داد که "برآوردهای اولیه از حضور مردم در انتخابات در سراسر کشور، از مشارکت نزدیک به ۷۰ درصدی مردم حکایت می‌کند."

مهر اضافه کرده است: "گزارش‌های رسیده، حکایت از حضور ۴۵ درصدی مردم تهران در انتخابات ۱۲ اسفند ماه دارد."

نهمین دوره انتخابات مجلس ایران، نخستین انتخاباتی بود که پس از انتخابات بحث‌برانگیز دهمین دوره ریاست جمهوری در ایران برگزار شد.

این انتخابات درغیاب گروه‌ها و چهره‌های اصلی جناح اصلاح‌طلب و در شرایطی برگزار شد که مخالفان دولت از حامیان خود خواسته بودند که پای صندوق‌های رأی نروند.

هرچند انتشار گزارش‌هایی درباره حضور محمد خاتمی، رئیس جمهور پیشین ایران، در یکی از حوزه‌های رأی‌گیری در نزدیکی شهر دماوند، انتقادهایی را به دنبال داشت.

حسن خمینی، نوه آیت‌الله خمینی هم روز شنبه، ۱۲ اسفند، در حسینیه جماران رأی خود را به صندوق انداخت.





:: برچسب‌ها: نیویورک , تصویر , نیکون ,
:: بازدید از این مطلب : 238
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 13 اسفند 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: