خاطرات دفاع مقدس مدافع حیثیت اجتماعی ملت ایران است
نوشته شده توسط : breketid

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، سید 'محمد باقرزاده' عصر چهارشنبه در آیین اختتامیه نخستین كنگره ملی خاطره‌نویسی دفاع مقدس با تاكید بر این نكته كه شاهد تولید آثار خوبی در این حوزه هستیم، گفت: نهضت خاطره گویی و خاطره نویسی در مورد جنگ چند سالی است شروع شده و مهمترین هدف آن انتقال پیامهای دفاع مقدس است.

وی خاطرات دوران جنگ را در ایجاد خلاقیت موثر دانست و افزود: این خاطرات دارای كاركردی عمیق هستند و باعث ایجاد بینش و كوشش در نویسندگان و تحول آنان می شود .

باقرزاده با تاكید بر اهمیت خاطره نویسی به منظور جلوگیری از فراموش شدن ، افزود:خاطرات دفاع‌مقدس مدافع حیثیت اجتماعی ملت ایران است و وظایف نهادهای فعال یادآوری آن به همگان است .

رییس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع‌مقدس گفت: به منظور جلوگیری از تحریف ناخواسته خاطرات دوران دفاع مقدس ، نیازمند نظارت بر آن هستیم حضور خاطره‌گویان در صحنه نبرد، ضمانت اجرایی برای خاطرات آنهاست .

باقر زاده با ابراز تاسف از اینكه تا به امروز اثری مدون در حوزه تاریخ شفاهی نوشته نشده است، افزود: حركتهای پژوهشی مبتنی بر خاطره گویی دفاع مقدس باید ساماندهی شوند .

وی با انتقاد از اینكه این خاطرات در تولید آثار هنری مورد استفاده قرار نمی گیرند خاطر نشان كرد: سوژه های ناب دفاع مقدس قابلیت تبدیل شدن به آثار و طرحهای فاخر هنری را دارند.

باقر زاده در ادامه بر لزوم خاطره‌گویی تیمی دفاع‌مقدس تاكید كرد و گفت: این اقدام در استانهای كرمان و همدان صورت گرفته و ما به دنبال فراگیر كردن آن هستیم چون خاطره‌گویی تیمی، از تحریف خاطرات دفاع مقدس جلوگیری خواهد كرد.

' حسن رسولی' معاون ادبیات و انتشارات بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع‌مقدس در ادامه گزارشی از روند برگزاری این كنگره ارائه كرد و گفت: پس از اعلام فراخوان حدود 12 هزار و 14 اثر به همت دبیرخانه‌های جشنواره استانی خاطره‌نویسی گردآوری شد كه در نهایت حدود 2هزار و 150 خاطره مورد بررسی و داوری قرار گرفت .

وی به حضور پررنگ دانش‌آموزان و دانشجویان در این جشنواره ادبی اشاره كرد و افزود: مجموعه آثار منتخب نخستین كنگره ملی خاطره‌نویسی دفاع‌مقدس در قالب كتابی با عنوان 'یادنامك' بزودی منتشر خواهد شد.

در پایان این مراسم از برگزیدگان نخستین كنگره ملی خاطره‌نویسی دفاع ‌مقدس تجلیل به عمل آمد.

فراهنگ **1630** 3404





:: برچسب‌ها: گل , ایالات متحده , زرد ,
:: بازدید از این مطلب : 282
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 13 بهمن 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: