هوشیاری حزب الله و امل در برابر تحریكات مذهبی در لبنان
نوشته شده توسط : breketid

به گزارش ایرنا از بیروت، عصر روز یكشنبه میدان 'ساحة الشهداء' شهر بیروت شاهد دو تظاهرات از دو جریان فكری كاملا متفاوت بود.

شیخ 'احمد اسیر' امام جماعت سلفی یكی از مساجد اهل تسنن صیدا با اعلام فراخوان به برگزاری تظاهراتی در حمایت از مخالفان مسلح نظام سوریه در میدان اصلی شهر بیروت، جنجالی گسترده در سطح رسانه های لبنان به راه انداخت و برای دامن زدن به تحریك مذهبی اعلام كرد: مسئولیت هر خونی كه در این تجمع به زمین ریخته شود، برگردن سیدحسن نصرالله خواهد بود.

از سوی دیگر 'فایز شكر' از اعضای شورای رهبری حزب بعث در لبنان نیز كه از احزاب طرفدار نظام سوریه به شمار می رود از طرفداران این حزب و هواداران بشار اسد رئیس جمهور سوریه خواست كه در همان زمان و مكان تظاهراتی برگزار كنند.

مقامات حزب الله و جنبش امل از اعضای حزب بعث عربی خواستند كه در این تظاهرات پرچم های حزب الله و امل را به اهتزاز درنیاورند و تصاویر سیدحسن نصرالله را بلند نكنند.

حزب الله همچنین از اعضای خود خواست از هرگونه مصاحبه یا سخنرانی در این خصوص خودداری كنند.

این دو تظاهرات در جو امنیتی شدیدی كه بر بیروت حاكم بود عصر روز گذشته برگزار شد و نیروهای ارتشی با سیم های خاردار این دو گروه را از یكدیگر جدا ساختند.

در جریان برگزاری این تظاهرات كه موافقان و مخالفان نظام سوریه به شكل همزمان در میدان اصلی شهر بیروت تظاهرات كردند؛ پایتخت لبنان با حضور بیش از 100 تانك و 5000 هزار نظامی در نقاط مختلف آن شكلی كاملا نظامی و امنیتی به خود گرفت.

'مروان شربل' وزیر كشور لبنان و برخی مسئولان بلندپایه ارتش و پلیس نیز كه وی را همراهی می كردند، برای مدیریت مستقیم و جلوگیری از هرگونه درگیری در این جمع حاضر شدند.

در این تظاهرات ، شیخ اسیر كه استقبال چندانی از حركت او حتی از سوی جریان 14 مارس (مخالفان سیاسی حزب الله) صوت نگرفته بود، سخنان بسیار تندی علیه نظام سوریه و آنچه كه وی سركوب مردم عادی می خواند، بر زبان راند.

تظاهرات روز گذشته بیروت بدون درگیری بین موافقان و مخالفان نظام سوریه پایان یافت.

شیخ اسیر تا چندی پیش از این در جهان اسلام و حتی در میان طایفه اهل تسنن لبنان چهره شناخته شده ای نبود، تا اینكه به شكل ناگهانی به میدان آمد و طی سخنرانی ها و اظهارنظرهای مختلف، مواضعی به شدت منفی علیه حزب الله و دیگر شخصیت های برجسته شیعیان لبنان اتخاذ كرد و این امور را دفاع از اهل سنت لبنان دانست چرا كه به ظن او اهل تسنن در این كشور مورد هجمه و تعرض قرار گرفته اند.

جریان های سلفی در لبنان از برخی جریان های فكری از جمله جریان های جهادی، تكفیری و وهابی سرمنشاء می گیرند كه البته برخی از آنها اسلوبی مسالمت آمیز دارند و هرگونه خشونت و صف بندی های مذهبی را كه سبب چند پارگی امت اسلام و ضعیف شدن آن شود، مردود می شمارند.

برخی از جریان های سلفی لبنان از نظر فكری از جریان تكفیری 'القاعده' و جماعت 'تكفیر و هجرت' تاثیر می پذیرند كه این جریان تكفیر و هجرت درگیری های مسلحانه زیادی با ارتش لبنان مخصوصا در شمال این كشور داشته است.طرفداران این جریان، ارتش لبنان را 'ارتش صلیبی' توصیف می كند و دلیل آنها این است كه فرمانده آن شخصی مسیحی است.

خاورم**1030**1431





:: برچسب‌ها: نور ,
:: بازدید از این مطلب : 230
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 16 اسفند 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: