طبیعت گردی بر فراز ایران
نوشته شده توسط : breketid

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا،كهگیلویه و بویراحمد به مركزیت یاسوج منطقه ای بكر برای طبیعت گردان است هرچند كه از جاذبه های مذهبی آن می توان به امامزاده بی بی حكیمه (س) –خواهر امام رضا(ع) در شهرستان گچساران اشاره كرد.

این بنای متبركه به صورت طبیعی در دل كوه و در حفره ای محفوظ احداث شده و در طول سال و بخصوص در ایام نوروز زیارتگاه عده زیادی از سراسر ایران وحتی كشورهای حاشیه خلیج فارس است.

در نزدیكی امامزاده چشمه آب گرمی وجود دارد كه زائرین از آن برای شفا استفاده می كنند.

** آبشار یاسوج

این آبشار كه ارتفاع آن تقریبا به طول 10 متر یكی از مهمترین جاذبه های طبیعی وتوریستی استان است؛ در كنار این آبشار پارك جنگلی آبشار با امكانات اقامتی پذیرای گردشگران نوروزی است.

آبشار یاسوج در فاصله 3 كیلومتری شمال شهر یاسوج واقع شده و دارای جاده دسترسی آسفالته بوده و از ابتدای نوروز تا اواخر مهر ماه فصل مناسبی برای تفریح و پذیرایی گردشگران به شمار می رود.

** منطقه حفاظت شده دنا

منطقه حفاظت شده دنا یكی از زیباترین عناصر طبیعی این استان است كه دارای موزه ای بزرگ از تنوع گیاهان وجانوران وپدیده های طبیعی است؛ این منطقه كاملا كوهستانی در ارتفاع سه هزار متری از سطح دریا واقع شده و دارای ذخایر آب فراوان و سرچشمه بسیاری از رودخانه های جنوب ایران محسوب می شود.

** تنگه گنجه ای

در فصل بهار و تابستان گردشگران بسیاری ترجیح می دهند در دره ای میان كوه های سر به فلك كشیده و پوشیده از جنگل های تنومند بلوط و چنار سری بزنند كه 16 كیلومتری شمال شهر یاسوج به سی سخت واقع شده است.

تنگه مهریان دیگر جاذبه طبیعی این منطقه است كه در هشت كیلومتری شمال یاسوج و در مسیر جاده این شهر به اقلید قرار دارد.

تنگه در 50 كیلومتری غرب یاسوج در مسیر جاده دهستان سپیدار واقع شده و دارای آبشاری زیبا و حوضچه های فراوان وخزه های زیبا می باشد. همچنین دارای اشكفتی است كه آب از بالایی آن به پایین سرازیر می شود ومنظره ای بسیار زیبا می آفریند. بهترین فصل بازدید گردشگران عزیز از ابتدای بهار وتابستان است.

باغ چشمه بلقیس چرام را می توان از مهمترین جاذبه های اكوتوریستی این منطقه یاد كرد كه زمین حاصلخیز آن باعث شده تا از هر نوع درختی در این باغ بروید؛ این باغ در شرق شهر چرام به فاصله دو كیلومتری واقع شده و در تمام فصول سال بویژه فروردین مهیای پذیرایی از مهمانان وگردشگران است.

** دریاچه كوه گل سی سخت

این دریاچه در شمال شرقی شهر سی سخت و در حدود هشت كیلومتری آن همچون نگین آبی انگشتری كه اطراف آن را گلهای زرد نرگس، بنفشه وزنبق قرار گرفته است.

این دریاچه كه در ارتفاعات دامنه نزدیك به قله كوه گل دنا واقع شده دارای جاده دسترسی آسفالته تا اردوگاه بوده و دقایقی كوهپیمایی این جاذبه زیبای خدادادی قابل رویت وبهره برداری است.

از دیگر جاذبه های این منطقه می توان به چشمه میشی اشاره كرد كه در چهار كیلومتری شمال شرقی شهر سی سخت قرار دارد؛ این چشمه از پرآب ترین وخنك ترین چشمه ها بوده به آن را چشمه بشونیز می گویند.

در میان جاذبه های این منطقه نمی توان از تماشای دشت سی سخت گذشت كه در پنج كیلومتری شهر سی سخت و در دامنه كوه دنا واقع شده است.

** پیست اسكی دنا:

این پیست در یكی از مناطق بكر كوهستانی یاسوج است كه در 18 كیلومتری این شهر قرار دارد و برای علاقه مندان به اسكی ایم منطقه در فصول سرد سال گزینه مناسبی به شمار می رود.

اگر در نوروز راهی استان كهگیلویه و بویراحمد بودید، دست خالی این استان را ترك نكنید؛ ره آورد این سفر سوغات ها و صنایع دستی فراوانی است كه می توان به قالی،قالیچه، جاجیم، گبه، نمد، سیاه چادر، حور، گردو، عسل، روغن محلیو كشك و سیب و انگور اشاره كرد.

فراهنگ** 2025





:: برچسب‌ها: ماکرو ,
:: بازدید از این مطلب : 217
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 21 اسفند 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: