نوازنده مسلمان عود بر بام بداهه پردازی موسیقی جهان می درخشد
نوشته شده توسط : breketid

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا ،انور براهم 20 اكتبر 1957 در كشور تونس متولد شد ، وی

به تشویق پدرش از ده سالگی به یاد گیری عود پرداخت و به كنسرواتوار رسمی كشور تونس وارد شد .

براهم در پانزده سالگی همكاری خود را با اركسترهای محلی آغاز كرد، نبوغ این نوازنده برجسته در همان دوره نوجوانی مشهود بود ، وی با استفاده از ریشه های موسیقی خاورمیانه به ویژه الحان عربی در نوازندگی خود راه را برای بیان تازه و متفاوت موسیقی هموار كرد.

این نوازنده عود پس از فارغ التحصیل شدن از كنسروتوآر موسیقی در سن 25 سالگی راهی شهر پاریس مهد هنر مدرن آن زمان شد كه این امر آغازگر استفاده تجربیات ارزشمند وی در قالب موسیقی خاورمیانه و در راستای Improvisation (بداهه نوازی) فرم های مختلف موسیقایی جهان بود.

براهم در طی شش سال زندگی هنری در شهر پاریس جوایز متعددی را در زمینه موسیقی ملل و جاز ار آن خود كرد كه موجب شد روزنامه گاردیدن موسیقی وی را چنین توصیف كند: انور براهم در فرم موسیقی جاز پیشتاز است چون فراتر از آن می‌نوازد.

تولید موسیقی در گونه های مختلف از دیگر دغدغه های هنری این موسیقدان برزگ است كه با نگاه بر كارنامه هنری وی می توان دریافت این مهم برای وی از جایگاه ویژه ای برخوردار است.

تجربه های جدید موسیقی در آثار وی مشهود است ، سه نوازی عود ، ساكسیفون و تبلا ، عود ، گیتار باس و بندیر(نوعی ساز كوبه ای) ، عود ، پیانو و آكاردئون ، عود و ویلن از عمده ترین تجربه های موسیقی براهم است كه ecm records یكی از معتبر ترین انتشارات موسیقی جهان در عرصه موسیقی ملل انتشار این مجموعه ها را بر عهده داشته است.

تبحر براهم در اجرای الحان موسیقی خاورمیانه با دگرگونی های ساختاری و ملودی پردازی بر روی ادورا ریتمیك غیر مرسوم موجب شده كه این نوازنده برجسته در میان دیگر نوازندگان هم عصر خود دست نیافتنی باشد.

بداهه پردازی به عنوان یكی از اركان اصلی اجرایی موسیقی شرق از نگاه ویژه این نوازنده برجسته عود برخوردار است ، وی با مهارت منحصر به فرد و با استفاده از آزادهایی های ساختاری موسیقی جاز تم های خود را با بیانی تازه معرفی می كند كه موجب شده وی نه نتها در استودیو های ضبط موسیقی بلكه در اجرای موسیقی زنده بر روی صحنه نیز از تمام قوای اجرایی خود بهره ببرد.

موسیقی براهم شنوندگان را به تفكر و تامل وا می دارد ، بالا بردن آگاهی و گستردگی جهان بینی مخاطبان از جمله اصلی ترین وظیفه های انواع هنر و به ویژه موسیقی است كه امروزه آنگونه كه باید مورد توجه نیست اما براهم به طور ویژه به آن می پردازد.

موسیقی این نوازنده برجسته تنها برای اینكه مخطبان زمانی را روی صندلی های خود خوش بگذرانند اجرا نمی شود بلكه پیامی را در خود جای داده كه جامعه امروز تونس در روند تعالی اجتماعی به آن نیاز دارد.

فراهنگ ** 9252**1588





:: برچسب‌ها: غذا , نقاشی های دیواری ,
:: بازدید از این مطلب : 242
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 21 اسفند 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: