سه پیشنهاد ایران به نشست وین برای مبارزه با مواد مخدر
نوشته شده توسط : breketid

به گزارش ایرنا، وزیركشور امروز دوشنبه در پنجاه و پنجمین نشست كمیسیون مواد مخدر سازمان ملل متحد در وین در نخستین پیشنهاد خود بر 'لزوم توجه به رویكردی جامع در قبال مسأله مواد مخدر در افغانستان شامل توسعه و تقویت زیر ساخت های اقتصادی و اجتماعی، انهدام لابراتوارهای تبدیل مواد و نظارت دقیق در مبدا در صدور مواد پیش سازهای صنعتی ' تاكید كرد.

دبیركل ستاد مبارزه با مواد مخدر دومین پیشنهاد را ' ایجاد ساز و كاری عملی برای مشاركت جدی و استفاده از ظرفیت های منطقه ای و به دور از ملاحظات سیاسی به منظور اثر بخشی برنامه های مبارزه با موادمخدر' عنوان كرد.

وزیر كشور 'همكاری سازمان ها و جامعه بین المللی با كشورهای خط مقدم مبارزه با موادمخدر، متناسب با حجم اقدامات و هزینه های صورت گرفته توسط كشورهای مزبور بر اساس اصل مسئولیت مشترك' را به عنوام پیشنهاد سوم ایران به اجلاس وین ارایه كرد.

محمد نجار در ادامه ابراز امیدواری كرد، این اجلاس در جریان مباحث، میزگردها، تصویب قطعنامه ها و برگزاری نشست های جانبی، بتواند با یافتن راهكارهای عملی گام مثبتی در جهت حل معضل جهانی موادمخدر و كاهش آلام بشری بردارد.

وزیر كشور گفت: 'علیرغم تلاش های جامعه بین المللی و كارگزاری های تخصصی سازمان ملل متحد همچون UNODC و تصویب اسناد متعدد بین المللی، معضل مواد مخدر همچنان به قوت خود باقی است'.

وی افزود: 'براساس گزارش UNODC سطح زیر كشت خشخاش در افغانستان در سال 2011 نسبت به سال قبل از آن 7 درصد رشد داشته و از 123 هزار هكتار به 131 هزار هكتار رسیده كه 95 درصد آن در استان های جنوبی و غربی كشور مزبور بوده است'.

وی ادامه داد: 'همچنین متأسفانه تعداد استان های عاری از خشخاش در سال 2011 از 20 مورد به 17 مورد كاهش یافته و در بغلان و فاریاب در شمال و كاپیسا در شرق نیز شواهدی از كشت این گیاه گزارش شده است.'

به گفته وزیر كشور ایران، كاهش تولید تریاك در افغانستان كه از سال 2008 آغاز شده بود، در سال 2011 روند معكوس پیدا كرد و بنابر تخمین UNODC تولید این ماده مخدر در افغانستان با 61 درصد افزایش، از سه هزار و 600تن در سال 2010، به پنجهزار و 800تن در سال 2011 رسیده است.

محمد نجار تصریح كرد: 'آمار و اطلاعات نگران كننده فوق سوالات زیادی را پیرامون دلایل ناكامی اقدامات بعمل آمده برای مبارزه با كشت و تولید موادمخدر به ویژه در افغانستان مطرح می كند'.

وی افزود: 'افزایش كشت خشخاش در بخش عمده‌ای از ولایات غربی تا 20 درصد و در ولایات شرقی تا چند برابر، زمینه لازم را برای افزایش تولید مواد مخدر فراهم كرده است'.

وی ادامه داد: 'مواد پیش سازهای شیمیایی از عوامل كلیدی در تولید موادی همچون هروئین محسوب می شوند لذا اعمال كنترل بر صادرات این مواد به ویژه از منبع آن یعنی از كشورهای تولید كننده از اهمیت بسیاری برخوردار است و می تواند به توفیق در امر مقابله با تولید این مواد در افغانستان كمك كند'.

وزیر كشور گفت: 'اجرای صحیح و پیگیر برنامه های محو كشت خشخاش انهدام لابراتوارهای تبدیل هروئین و همچنین اعمال كنترل بر انتقال جریان پیش سازها به داخل افغانستان عوامل مهمی برای مقابله با تولید مواد مخدر در آن كشور می باشند'.

وی یادآور شد: 'فقدان بنیان های لازم معیشتی برای كسب درآمد مكفی و سهولت كشت خشخاش به همراه قیمت فزاینده تریاك در سالهای اخیر كشاورزان افغان را در سال زراعی جاری به سمت افزایش كشت خشخاش سوق داده است لذا هرگونه رهیافتی در راستای توقف كشت خشخاش در افغانستان بدون توجه به توسعه بافت روستایی و معیشت دهاقین بی نتیجه خواهد بود'.

محمد نجار تاكید كرد: 'كم توجهی به 'اصل مسئولیت مشترك' و عدم اجرای قطعنامه های مربوط به مساعدت فنی و تجهیزاتی به كشورهای متأثر از اثرات منفی قاچاق موادمخدر، می تواند روند مبارزه با معضل جهانی مواد مخدر را دچار چالش جدی كند'.

وی تصریح كرد: ' بی تردید مبارزه با جریان غیر قانونی موادمخدر افغانستان مختص به یك یا دو كشور خاص نیست. بلكه براساس اصل مسئولیت مشترك، وظیفه ای است كه همه باید در آن ایفای نقش كنند'.

وی افزود: 'علیرغم وضعیت فوق، جمهوری اسلامی ایران با اتخاذ استراتژی متوازن ضمن در اولویت قرار دادن برنامه های پیشگیری و كاهش تقاضا همچنان به مبارزه پیگیر خود علیه باندها و شبكه های قاچاق مواد مخدر ادامه می دهد'.

وزیر كشور در ادامه یادآور شد: 'گزارشات سالانه UNODC مبنی بر انجام 89 درصد كشفیات جهانی تریاك و 36 درصد كشفیات هروئین توسط نیروهای مبارزه با مواد مخدر ایران، گواه این امر می باشد. در این رابطه می توان به آمار كشفیات بعمل آمده در سال جاری اشاره نمود كه عبارتند از: 23 تن هروئین، 7 تن مرفین، 374 تن تریاك و مشتقات آن، 57 تن حشیش، 14 تن گراس، 4 تن شیشه (متامفتامین) و همچنین حدود 4 تن پیش ساز شیشه'.

محمد نجار خاطرنشان كرد: 'جمهوری اسلامی ایران در چند سال اخیر به منظور تقویت همكاری های منطقه ای خود، تلاش و فعالیت های زیادی را جهت ارتقاء و پیشبرد ابتكار سه جانبه ایران، افغانستان و پاكستان بعمل آورده كه از دستاوردهای عمده آن می توان به انجام نشست‌های منظم در دو سطح وزراء و كارشناسان ارشد، تأسیس واحد برنامه ریزی مشترك (JPC) در تهران، ایجاد دفاتر ارتباط مرزی (BLOs) در نقاط مرزی مشترك با افغانستان و پاكستان و انجام 14 نوبت عملیات مشترك بین ایران- افغانستان ، و ایران- پاكستان اشاره نمود، ضمن آنكه جمهوری اسلامی ایران از برنامه منطقه ای استقبال نموده برای میزبانی كارگاه آموزشی كاهش آسیب ها اعلام آمادگی كرده است'.

اروپام**2270/1344**2047**





:: برچسب‌ها: گل , شهری ,
:: بازدید از این مطلب : 208
|
امتیاز مطلب : 3
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : سه شنبه 23 اسفند 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: