روابط تجاری ایران و هند گسترش می یابد
نوشته شده توسط : breketid

دریك نگاه كلی به آمار گمرك جمهوری اسلامی، تراز تجاری ایران و هند از دهه 80 تاكنون هموراه سیر صعودی داشته و اگر چه واردات از هند به ایران در مقاطعی كاهش یافته اما صادرات ایران به هند همواره رشد داشته است.

از فروردین ماه سال 80 تا بهمن ماه سال 89 ایران نزدیك به 12 میلیارد دلار از هند كالا وارد كرده و در مقابل 7.5 میلیارد صادر كرده است.

اگرچه در ابتدای دهه 80 تراز تجاری ایران و هند به نفع هندوستان مثبت بوده است، اما بررسی ها نشان می دهد در پایان این دهه یعنی سال 89 تراز تجاری به نفع ایران شده است.

ارزش كل مبادلات تجاری این دو كشور در مدت یاد شده نزدیك به 20 میلیارد دلار است.

در برابر نزدیك به 400 میلیارد دلار مبادلات تجاری ایران با سایر كشورها از سال 80 تا 89 سهم تجارت ایران و هند پنج درصد بوده است.

آمار ارایه شده در كنار سفر اخیر هیات اقتصادی از كشور هندوستان به ایران نشانگر این مطلب است كه تلاش آمریكا برای قطع روابط هند و ایران بی ثمر بوده و دو كشور بر توسعه همكاری ها تاكید دارند.

مقامات عالیرتبه هند از جمله وزیر انرژی و رییس بانك مركزی این كشور طی هفته های گذشته بارها و بارها اعلام كرده اند كه واردات نفت خود از ایران را كاهش نخواهند داد.

سفیر هند در تهران، مدیر كل وزارت تجارت و رییس انجمن فدراسیون سازمانهای صادراتی هند هم كه در قالب هیاتی اقتصادی به تبریز سفر كردند، بر توسعه همكاری ها تاكید داشتند.

این در حالی است كه 'نانسی پاول' گزینه انتصابی جدید 'باراك اوباما' رییس‌ جمهوری آمریكا برای عهده دار شدن سفارت واشنگتن در دهلی نو در جلسه سنای كنگره كه برای بررسی وضعیت تأیید وی برگزار شد، متعهد شده بود تمام تلاش خود را به كار بگیرد تا همكاری‌های ایران و هند را كاهش دهد.

وی در پاسخ به سووال سناتورهای آمریكایی درباره تحریم‌های نفتی جدیدی كه علیه ایران به تصویب رسیده است، گفته بود: چنین اقداماتی قطعا بخشی از نظام تحریمی ماست و امیدواریم میزان واردات نفت هند از ایران به میزان قابل توجهی كاهش یابد.

این در حالی است كه روزنامه آمریكایی 'وال استریت ژورنال' در گزارشی از رشد 37 درصدی واردات نفت هند از ایران طی یك ماه گذشته میلادی و در شرایطی خبرداد كه آمریكا تحریم‌های شدیدی را علیه بانك مركزی ایران و اتحادیه اروپا نیز تحریم‌هایی را علیه نفت ایران اعمال كرده بود.

در همین رابطه 'رابرت منندز' سناتور دموكرات امریكایی هم هشدار داده است كه بسیاری از شركت‌های هندی به دنبال شرایطی هستند كه به آنها اجازه دهد با ایران تجارت داشته باشند.

آمریكا همواره سعی دارد با تحت فشار گذاشتن متحدان خود و دیگر كشورهای جهان، آنها را به اجرای تحریم‌های یكجانبه علیه ایران مجبور كند، اما در بسیاری از موارد این تلاش‌ها ناكام مانده است.

این ها همه در شرایطی است كه مقامات آمریكایی در واشنگتن خود نیز به این امر اعتقاد دارند كه بدون ادامه تجارت با ایران قادر به ادامه حیات نیستند.

در این میان می‌توان به مقاله چندی پیش روزنامه 'نیویورك تایمز' اشاره كرد كه در آن به هزاران مجوز محرمانه وزارت خزانه داری آمریكا برای ادامه فعالیت‌های تجاری شركت‌های آمریكایی با ایران اشاره كرد.

به هر حال تصمیمات اتخاذ شده در راستای مبادله پولی بین هند و ایران در سفر اخیر هیات هندی به تهران و تبریز نشانگر عدم موفقیت سیاستمداران امریكایی در دور كردن هند از ایران است.

خبرگزاری غیرمتعهدها هم روز دوشنبه در گزارشی با اشاره به سفر هیات تجاری هند به ایران، نوشت: انجام چنین سفرهایی در شرایط موجود بسیار مهم تلقی می شود و دو كشور قصد دارند مبادلات تجاری خود را گسترش دهند.

به گزارش ایرنا از مالزی، این خبرگزاری در گزارشی با اشاره به اینكه ایران و هند همكاری های تجاری خود را گسترش می دهند، نوشت: سفر گروه 80 نفره از تجار و بازرگانان هندی به ایران در شرایط كنونی از سوی تحلیلگران اقتصادی و سیاسی بسیار مهم ارزیابی می شود.

7232/587





:: برچسب‌ها: مردم ,
:: بازدید از این مطلب : 216
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 24 اسفند 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: