تحریمها، ظرفیت استفاده از فرصت‌های داخلی را بالا برد
نوشته شده توسط : breketid

به گزارش ایرنا به نقل از خانه ملت،'علی لاریجانی'روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرگزاری ایتالیا به سووالات مختلف خبرنگار این خبرگزاری،درباره مذاكره‌های هسته‌ای،حقوق بشر،‌ روابط خارجی و مسائل منطقه‌ای ‌پاسخ داد كه مشروح این گفت‌وگو به این شرح است:

**ایران درباره مذاكره با آژانس بر چه اعتقادی است؟

مذاكره‌ها دو طرف دارد؛ ما از طرف خودمان، به مذاكره‌های جدی اعتقاد داریم كه بتواند مسائل را با گفت‌وگو حل كند.

**فكر می‌ كنید با این گفت‌وگوها تا چه حد به خواسته‌های خود برسید ؟

باید دید مذاكره‌ها جنبه ابزاری دارد و یا برای حل مسئله است؛ ایران یك عضو مسئولیت‌پذیر آژانس بین المللی انرژی اتمی است و می‌تواند در چارچوب قوانین آژانس، فعالیت صلح‌آمیز هسته‌ای داشته باشد؛ اما اگر بخواهند در مذاكره‌هایی كه انجام می‌شود،‌ ایران را از همین حق هم محروم كنند، مسلما گفت‌وگوها نتیجه‌ای نخواهد داشت.

**روسیه در سال گذشته راه حلی را مطرح كرده بود كه ایران یك قدم بردارد و آژانس هم یك قدم، تا مسائل حل شود،‌ این طرح الان اجرا شده است ؟

در زمان آقای البرادعی طرحی با نام 'مدالیته' مطرح شد و به تفاهم هم رسیدیم و گام به گام بود؛‌ خیلی از سووالات در 6 گام مطرح شد و ما پاسخ دادیم و آنها نوشتند كه مشكل دیگری ندارند.

اما آنچه الان بروز كرده،غیرعادی است ، چون كشوری كه با ما مشكل دارد، یك سری گزارش علیه ما تهیه كرده و آن را به آژانس داده است؛ متاسفانه آنها هم بر اساس آن دارند جلو می‌روند و این خلاف آن توافق‌نامه‌ای است كه با آقای البرادعی داشته‌ایم، ولی اگر اینها بر اساس همان چارچوب اقدام كنند، ما هم همكاری خواهیم كرد.

**عملكرد مجلس هشتم در زمینه دیپلماسی پارلمانی چگونه بوده و در مجلس نهم باید به چه مسائلی توجه شود؟

سیاست مجلس هشتم این بود كه هم از منافع ملی كشور در سطح كلان صیانت كند و هم نگاه واقع‌بینانه‌ای نسبت به مسائل منطقه و صحنه بین‌المللی داشته باشد.

مجلس حوادث را رصد می‌كرد و بر اساس آن موضعی را یا به دولت ابلاغ و یا آن را علنی می كرد؛ نگاه مجلس نسبت به همكاری با كشورهای مختلف، متفاوت است؛ مثلا با چین یا روسیه مبنا بر اساس همكاری است؛ نسبت به اروپا به جز برخی از كشورها، توصیه ما به همكاری بوده است، مگر اینكه خود كشورهای اروپایی در دام طراحی آمریكا افتاده باشند.

صحنه منطقه‌ای الان تعریف جدیدی دارد و حكومت‌های دموكراتیك ظهور كرده‌اند؛ ‌اروپا می‌تواند یك نقش مثبتی در رابطه با این كشورها داشته باشد و از ظرفیت‌های ایران هم در این زمینه استفاده كند.

آمریكایی‌ها ، ‌اروپا را به طرفی سوق می‌دهند تا برای آنها ظرفیت‌سوزی كنند؛ حكومت‌های منطقه به‌علت حضور برخی دیكتاتورها در منطقه كه آمریكا آنها را حفظ كرده بود،‌ برخاستند، وگرنه با اروپا مشكلی ندارند؛ توصیه و نگاه ما برای همكاری با اروپا مثبت است و این به خود اروپایی‌ها مربوط است كه چه سیاستی را در پیش بگیرند.

**نظر شما در باره سیاست ایتالیا در برخورد با ایران چیست؟

زمانی كه آقای 'پرودی' نخست‌وزیر بودند، ما روابط نزدیكی در زمینه مسائل مهم منطقه‌ای و مباحث هسته‌ای داشتیم؛ اما بعد از آن در زمینه رایزنی‌های سیاسی ارتباط كم شد، ولی در زمینه همكاری‌های اقتصادی روابط همچنان پابرجاست.

نگاه ما به روابط با ایتالیا مثبت است، چون ایتالیا هم كشور با تمدنی است،‌ اما اگر خود ایتالیا به این نتیجه برسد كه در معادله‌های اروپا قدم دیگری بردارد به سیاست خود این كشور مربوط می‌شود.

**تحریم‌ها تا چه حد بر ایران تأثیر گذاشته و پاسخ‌های متقابل ایران به این تحریم‌ها چقدر مؤثر بوده است؟

خیلی از مباحثی كه در زمینه تحریم‌ها مطرح شده است، بیشتر جنبه پروپاگاندا دارد، مثلا مصادره اموال برخی از مقام‌های ایران؛ اینها اموالی ندارند كه غرب بخواهد آن را توقیف كند.

تحریم بانك‌ها هم ممكن است مانعی در كار ایجاد كند، اما راه‌حل دارد و همان گونه كه خود شما می‌بینید در كشور كمبودی وجود ندارد، ‌حتی این تحریم‌ها باعث می‌شود كه ما از خلاقیت‌های داخلی بیشتر استفاده كنیم.

یكی از مشكلات داخلی ایران این بود كه به واردات زیادی توجه می‌كرد؛ ایران از ظرفیت‌های صنعتی، كشاورزی،‌ دامداری و فناوری خوبی بهره‌مند است كه توصیه ما به دولت هم این بوده است كه از این ظرفیت‌ها به‌خوبی استفاده كند.

**در خصوص سخنان مقام‌های برخی كشورها درباره نقض حقوق بشر ایران چه كاری انجام داده است؟

گفت‌وگوها میان ایران و كشورهای مختلف و شورای حقوق بشر ادامه دارد، اما یك اختلاف نظری در برخی از مسائل وجود دارد و این اختلاف مبنایی است. فرض كنید درغرب مسائل هم‌جنس‌بازی را متعارف می‌دانند، ولی ما آن را از زیست سالم یك انسان خارج می‌دانیم و از نظر ما مطرود است؛ آنها با یك منطقی این صحبت‌ها را مطرح می‌كنند كه ما آن منطق را قبول نداریم.

در تفكر غربی انسان و لذت‌های او مبنا قرار دارد، اما محور در اسلام، سعادت انسان هم از جنبه مادی و هم از جنبه معنوی است؛ ما معتقدیم كه اگر به جنبه مادی انسان فقط توجه شود،‌ انسان به ورطه سقوط می‌رسد.

از نظر برخی مسائل هم مثل مقابله با تروریسم نقاط مشترك داریم؛ درست است كه گروه‌هایی مثل طالبان در منطقه ظهور كرده‌اند، اما اگر ریشه‌یابی شود، جریان‌های تروریستی آنان از سوی غرب پی‌ریزی شده است.

از خانم بوتو پرسیدند كه چرا طالبان را به وجود آوردید و ایشان گفتند كه این مسئله كه پاكستان، طالبان را به وجود آورده است را اینقدر به رخ ما نكشید؛ طالبان در یك حركت سه ضلعی به وجود آمد.

طراحی و هدایت آنها را آمریكا، انگلیس و غرب بر عهده داشتند، پولش را امارات متحد عربی و دولت عربستان سعودی می‌پرداختند و بارش را هم ما در پاكستان بر دوش كشیدیم.

پس همه نظام‌هایی كه درباره حقوق بشر مطرح می‌شود، نمی توان گفت صحیح است،‌ بلكه مسئله دو دیدگاه و دو مكتب مطرح است.

**گزارش 'احمد شهید' در مورد حقوق بشر در ایران را چگونه تفسیر می‌كنید؟

در گزارش 'احمد شهید'هم دو نگاه خاص وجود دارد؛ ضمن اینكه ایشان مطالعه كافی نكرده است و خودشان هم گفته‌اند كه بر اساس اطلاعاتی كه به من رسیده است، این گزارش را تهیه كرده‌ام؛ منابع اطلاعاتی ایشان كاملا نادرست است؛ مثلا اعدام در كشور ما وجود دارد، چون حقوق ما اسلامی است.

در غرب اعدام را قبول ندارند، اما در آمریكا این كار انجام می‌شود و این به‌علت اختلاف در نظام حقوقی كشورها است.

اعدام در كشور ما حكم بازدارندگی از بروز تخلف‌های دیگر را دارد و قابل دفاع است؛ زندان و زندانی هم در همه قوانین حقوقی كشورها وجود دارند و مجرمان را به زندان می‌اندازند.

**در باره تهدیدهای سنگینی كه اسرائیل علیه جمهوری اسلامی ایران دارد و اختلافاتی كه در این زمینه با آمریكا پیدا كرده است، ‌باراك اوباما تا چه اندازه می‌تواند نقش تعدیل‌كننده در این امر داشته باشد؟

باید دید كه تا چه اندازه این مسئله صحت دارد و تا چه اندازه بازی سیاسی است؛ رژیم صهیونیستی هیچ وقت بدون نظر آمریكا كاری انجام نداده است، اما به غیر از این، آمریكایی‌ها به این مسئله باید توجه داشته باشند كه این چاله‌ای كه می‌خواهند داخلش بیفتند به نفعشان هست یا خیر.

** تركیب مجلس نهم به چه صورت خواهد بود و آیا با دولت هم‌سو خواهد بود؟

ما تركیبی از نیروهای اصلاح‌طلب، گروه‌های مختلف اصول‌گرا و مستقل و پوشش مناسبی از تفكرهای مختلف سیاسی در مجلس نهم خواهیم داشت كه نمی‌شود گفت كه كاملا با دولت هم‌سو است و نه می‌توان گفت در تضاد هستند؛ مثل مجلس هشتم است.

**سووال از رییس‌جمهوری با چه هدفی اجرایی می شود؟

سووال از رییس‌جمهوری یا وزیران یك امر قانونی است و روش دارد؛ یك نماینده از وزیر می‌تواند سووال كند، اما برای سووال از رییس‌جمهوری درخواست یك چهارم نمایندگان باید باشد و مرحله بعدی بررسی در كمیسیون‌ها است و اگر به نتیجه نرسیدند، سووال به صحن می‌آید و اگر ظرف یك هفته كسی امضایش را پس نگرفت، هیات رییسه سووال را اعلام وصول می‌كند و رییس‌جمهوری ظرف یك‌ماه وقت دارد تا به مجلس بیاید و پس گرفتن امضا پس از این زمان تأثیری ندارد.

**موضع ایران در باره سوریه و حوادثی كه در این كشور رخ داده است، چیست؟

موضع ما حمایت از مردم منطقه است و برخی كشورها به دنبال این بودند كه با ارسال سلاح و تجهیزات در سوریه اغتشاش ایجاد كنند؛ چون این كشور در مقابل رژیم اشغال‌گر قدس مقاومت خیلی خوبی داشته است؛ ما معتقدیم كه در این كشور مثل بحرین،‌ مصر و تونس اصلاحاتی باید صورت بگیرد و بشار اسد با تغییرهایی كه در قانون اساسی داد و رفراندومی كه برگزار كرد، این كار را انجام داد و باید گذاشت تا مردم و دولت سوریه خودشان تصمیم بگیرند.

سیام **1708





:: برچسب‌ها: سان فرانسیسکو , دریا ,
:: بازدید از این مطلب : 236
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : پنج شنبه 25 اسفند 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: