'بمبگذاران انتحاری' در آستانه نوروز در افغانستان بازداشت شدند
نوشته شده توسط : breketid

آقای مشعل گفت که مخالفان دولت افغانستان قصد داشته اند که با اجرای حملات هماهنگ انتحاری در روز نوروز، یک سو جشن نوروز را بهم بزنند

اداره امنیت ملی افغانستان از بازداشت چند نفر به اتهام تلاش برای بمبگذاری انتحاری در جشن نوروز در چند شهر از جمله مزار شریف در شمال افغانستان خبر داده است.

لطف الله مشعل، سخنگوی اداره امنیت ملی روز یکشنبه، ۲۸ حوت/اسفند به خبرنگاران گفت که شش تن از آنها قصد اجرای "حملات انتحاری و تروریستی" به مراسم جشن نوروز در مزار شریف داشتند.

آقای مشعل افزود: "این شبکه مقدار بسیار زیادی از مواد منفجره ــ هزارها کیلوگرم ــ را رو به روی میهمانخانه سیاسی ولایت بلخ ــ میهمانخانه استاد عطا محمد نور (والی بلخ) ـ جاسازی کرده بود."

سخنگوی امنیت ملی همچنین گفت که این شبکه قصد داشته است که مراسم جشن نوروز را مورد حمله انتحاری قرار دهد و رجال برجسته دولتی و از جمله عطا محمد نور، والی بلخ را ترور کند.

لطف الله مشعل افزود که اعضای این شبکه در "اعترافات" خود در باره خود و برنامه برنامه های اطلاعات داده اند و او اعترافات ضبط شده آنها را در اختیار خبرنگاران گذاشته است.

آقای مشعل گفت که افراد بازداشت شده هزاران کیلو گرم مواد منفجره در اختیار داشته اند که حالا در اختیار امنیت ملی است

آقای مشعل گفت که این شبکه نه تنها با "چهار گروه تروریستی که ما همیشه از آنها نام می بریم" ارتباط داشته، بلکه با برخی سازمانهای اطلاعاتی منطقه هم ارتباط داشته است. او اما نامهای این گروهها و سازمانها را فاش نکرد.

لطف الله مشعل از بازداشت یک گروه دیگر، که ۹ هزار کیلو گرم مواد منفجره با خود داشته، در ولایت ننگرهار، در شرق افغانستان هم خبر داد و گفت که این مواد به وسیله یک کامیون از پاکستان وارد این ولایت شده بود.

به گفته او، قرار بوده که این مواد منفجره یا در مراسم نوروز در شهر جلال آباد، مرکز ننگرهار مورد استفاده قرار بگیرد یا به کابل منتقل و مراسم نوروز در این شهر بر هم زده شود.

لطف الله مشعل همچنین گفت که یک تن دیگر در ولایت لوگر با شش کمربند انتحاری، فردی دیگر در ولایت پکتیا با پنج کمربند انتحاری و بمبگذار انتحاری سومی با یک فرد راهنما در ولایت کنر بازداشت شده اند.

به گفته آقای مشعل، قرار بوده که افرادی با کمربندهای انتحاری به دست آمده به اهدافی در این ولایتها حمله انتحاری کنند.

عطا محمد نور

به گفته سخنگوی امنیت ملی، افراد بازداشت شده تصمیم سوء قصد به جان عطا محمد نور، والی بلخ را داشته اند

سخنگوی اداره امنیت ملی افزود که فرد سومی در یک مدرسه دینی موسوم به "هری پور" در پنج کیلو متری شهر ایبت آباد پاکستان آموزش دیده است.

آقای مشعل همچنین گفت که یک گروه شش نفری دیگر نیز به اتهام تلاش به اجرای حملات تروریستی در ولایت قندهار در جنوب نیز بازداشت شده است.

آقای مشعل افزود که مخالفان دولت افغانستان قصد داشتند که با اجرای حملات هماهنگ انتحاری در روز نوروز، از یک سو جشن نوروز را به هم بزنند و از سوی دیگر توانایی نیروهای امنیتی را زیر سوال ببرند.

گروه طالبان با برگزاری جشن نوروز مخالف است و آن را مغایر اصول اسلامی می داند. این گروه در زمان حاکمیت خود بر افغانستان، برگزاری جشن نوروز را ممنوع اعلام کرده بود.





:: برچسب‌ها: عکس ,
:: بازدید از این مطلب : 228
|
امتیاز مطلب : 16
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4
تاریخ انتشار : دو شنبه 29 اسفند 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: